Σε προηγούμενο άρθρο μας, αναβολή και απαλλαγή από τη στράτευση, παρουσιάσαμε όλους τους λόγους αναβολής και απαλλαγής από την υποχρέωση στράτευσης όπως προβλέπονται στην ισχύουσα στρατολογική μας νομοθεσία ( κυρίως Ν. 3421/05 όπως ισχύει). Στο παρόν θα δώσουμε παραπάνω πληροφορίες για μία ομάδα των λόγων αυτών. Τους λόγους υγείας. Κατόπιν της εισαγωγής και της παράθεσης των νομοθετικών πηγών θα παρουσιάσουμε συνοπτικά την διαδικασία στην πράξη.
Καταρχάς να επαναλάβουμε και εδώ ότι οι λόγοι αναβολής και απαλλαγής της στράτευσης εξειδικεύουν την αρχή της ισότητας στην υποχρέωση κάθε Έλληνα να συντελέσει στην άμυνα της χώρας. Η ισότητα βέβαια που καθιερώνει το Σύνταγμα (εξής Σ) μας δεν είναι τυπική η αριθμητική δηλ. δεν απαιτεί να ρυθμίζονται με τον ίδιο τρόπο και ανόμοιες καταστάσεις αλλά ουσιαστική ή αναλογική δηλ. όμοια μεταχείριση των όμοιων και ανόμοια των ανόμοιων καταστάσεων. Πρόκειται τελικά για την έννοια του δικαίου στην ουσία του. Μάλιστα το πόσο σημαντικό είναι, ειδικά σε αυτήν, την τόσο θεμελιακή για την κρατική υπόσταση, υποχρέωση όλων των Ελλήνων για στράτευση, να τηρείται η αρχή της ισότητας προκύπτει από τη θέση της υποχρέωσης αυτής στο ίδιο το άρθρο 4 του Σ που καθιερώνει την αρχή της ισότητας. Έτσι στην 6η παράγραφο του αναφέρεται : «Κάθε Έλληνας που μπορεί να φέρει όπλα είναι υποχρεωμένος να συντελεί στην άμυνα της Πατρίδας, σύμφωνα με τους ορισμούς των νόμων.».
Πέρα όμως από την ίση μεταχείριση των Ελλήνων ώστε μόνο όσοι έχουν πράγματι πρόβλημα να απαλλάσσονται από ή διαφοροποιείται ή στράτευση τους , ή υγειονομική εξέταση των στρατευμένων εξυπηρετεί άμεσα το δημόσιο συμφέρον που εδώ είναι η δυνατότητα του στρατού να επιδιώκει την αποστολή του, δηλαδή (κατά το πρώτο άρθρο του Γεν. Κανονισμού Υπηρεσίας στο Στρατό, ΠΔ 130/84 ) να εξασφαλίσει την άμυνα της Χώρας, να υπερασπίσει την Εθνική ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητα της πατρίδας.
Έτσι υπάρχει ένα πλέγμα διατάξεων που ρυθμίζουν τη διαδικασία προβολής και διαπίστωσης των λόγων υγείας. Από αυτές πρώτα να αναφέρουμε το ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 11/ΦΕΚ Α 17/27.01.2014 που τιτλοφορείται «Κρίση Σωματικής Ικανότητας των στρατευσίμων, αυτών που κατατάσσονται στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και του στρατιωτικού προσωπικού γενικά» και εμπεριέχει αναλυτική περιγραφή των λόγων υγείας που επηρεάζουν την υποχρέωση στράτευσης Η περιγραφή των λόγων αυτών που αφορούν όλους τους στρατεύσιμους ( δηλαδή τους υποψήφιους για στράτευση έλληνες πολίτες αλλά και ανυπότακτους-λιποτάκτες καθώς η αναβολή για λόγους υγείας δεν περιλαμβάνεται στις στερήσεις των τελευταίων και την δικαιούνται και αυτοί) γίνεται στο Γενικό Πίνακα νοσημάτων, παθήσεων και βλαβών και θα τον βρείτε μετά το αρθ. 15 του παραπάνω ΠΔ. . Έχει ωστόσο τροποποιηθεί ελάχιστα από τη θέσπιση του. Την αρχική του μορφή μπορείτε να δείτε στο επίσημο διαδ. τόπο της ΕτΚ και με αυτόν τον σύνδεσμο:
http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20140100017.
Τις τροποποιήσεις του γενικού πίνακα που αφορά τους στρατεύσιμους μπορείτε να δείτε με τους παρακάτω συνδέσμους :
Α) Αυτήν της ΥΑ Φ.400/454/380172/Σ.932/2014 (ΦΕΚ Β΄3513/29.12.2014) στον:
http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20140203513
Β)Αυτήν της ΥΑ Φ. 454/10/208326/Σ. 2219/2019 (ΦΕΚ Β 1360/19.4.2019) στον:
http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20190201360
Γ)Και αυτήν της ΥΑ Αρ. Φ. 454/5/189353 Σ. 1253/2020 (ΦΕΚ Β 588/24.2.2020)
http://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20200200588
Εν συνεχεία να αναφέρουμε ότι εκτός του προαναφερθέντος ΠΔ οι διατάξεις που ρυθμίζουν την διαδικασία αναβολής και απαλλαγής από την στράτευση λόγω προβλημάτων υγείας για τους στρατεύσιμους (ή κατά τον παλαιό όρο κληρωτούς δηλαδή για όσους καλούνται να υπηρετήσουν την θητεία τους και δεν συνδέονται με έμμισθη σχέση) βρίσκονται στα αρθ. 11,13 παρ.1,14,15,30,32 έως 37 του βασικού στρατολογικού μας νόμου 3421/05, (τις παραθέτουμε υπό 4 στο τέλος του άρθρου όπως ισχύουν), στην με αρ. Φ.429.1/5/150045 (ΦΕΚ Β΄ 34/18.1.2006) του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας (που εξειδικεύει περισσότερες διατάξεις του στρατολογικού μας νόμου και τιτλοφορείται Ρύθμιση ορισμένων στρατολογικών θεμάτων. ) και στα ΝΔ 1327/73 και ΒΔ 374/73, που αφορούν τις υγειονομικές επιτροπές των ενόπλων δυνάμεων (παλαιότερη αλλά ισχύουσα ορολογία: επιτροπές απαλλαγών) .
Επειδή το παραπάνω νομοθετικό υλικό είναι εκτενές θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε συνοπτικά τη διαδικασία και μάλιστα όπως αυτή απαντάται στην πράξη. Καταρχάς να επισημάνουμε ότι οι λόγοι υγείας μπορούν να οδηγήσουν σε απαλλαγή από τη στράτευση εξ αρχής (σε περίπτωση πολύ σημαντικών προβλημάτων υγείας όπως ο αυτισμός) ή σε αναβολή αυτής έως δύο έτη η οποία μπορεί να χορηγείται και τμηματικά ανά εξάμηνα ή και έτη. Με τη συμπλήρωση των δύο ετών ή κρίση για απαλλαγή ή κατάταξη είναι υποχρεωτική. Η κρίση γίνεται από τις καλούμενες επιτροπές απαλλαγών. Τα δύο έτη αναβολής είναι πάντως ο κανόνας με την έννοια ότι εκτός εξαιρετικών προβλημάτων υγείας όπως το προαναφερθέν η μέγιστη πλειοψηφία των λόγων υγείας περνά από τη διαδικασία των τμηματικών ή ενιαίας αναβολής.
Οι λόγοι υγείας μπορούν να προβληθούν και πριν από την κατάταξη ή το κοινοποιούμενο πλέον και ηλεκτρονικά σημείωμα για αυτήν. Αυτό γίνεται κατά την υποχρεωτική για όλους τους στρατεύσιμους διαδικασία της απογραφής. Η διαδικασία αυτή διενεργείται το πρώτο τρίμηνο του έτους κατά το οποίο διανύουν το 19ο έτος της ηλικίας τους πχ για τους γεννημένους το 1996 το έτος αυτό είναι το 2014 , να θυμίσουμε ότι στρατολογικά ως ημ/νία γέννησης θεωρείται η πρώτη ημέρα του έτους με το οποίο κάθε Έλληνας είναι γραμμένος στα μητρώα αρρένων . Το δελτίο απογραφής μπορεί να συμπληρωθεί σε οποιοδήποτε ΚΕΠ ή στρατολογική υπηρεσία, πλέον και ηλεκτρονικά στο www. stratologia.gr. Όταν λοιπόν υπάρχουν προβλήματα υγείας, για αυτά πρέπει να προσκομίζονται ιατρικά δικαιολογητικά μαζί με το δελτίο απογράφης, οπότε τα αρμόδια (με βάση το τόπο γέννησης του κάθε στρατεύσιμου) στρατολογικά γραφεία τους παραπέμπουν στην πλησιέστερη στον τόπο διαμονής τους επιτροπή απαλλαγών. Οι επιτροπές αυτές λειτουργούν κατά κανόνα στα ανά τη χώρα στρατιωτικά νοσοκομεία. Η εμφάνιση ενώπιον αυτών των στρατεύσιμων πρέπει να γίνει μέσα σε ένα μήνα από την έκδοση του σχετικού εγγράφου παραπομπής του αρμόδιου στρατολογικού γραφείου ενώ η μη εμφάνιση δεν έχει καμία συνέπεια για τον στρατεύσιμο.
Όπως δηλαδή προκύπτει από το αρθ.3 της παραπάνω απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, όπως πρόσφατα τροποποιήθηκε και ισχύει, σε περίπτωση μη εμφάνισης, μπορεί το πρόβλημα υγείας να κριθεί από την Επιτροπή μόνο με τα έγγραφα που προσκομίσθηκαν και έτσι ο στρατεύσιμος να απαλλαγεί από τη στράτευση ή να του χορηγηθεί η έως δύο ετών αναβολή στράτευσης, ανάλογα με τη βαρύτητα του προβλήματος υγείας, χωρίς να εμφανισθεί ενώπιον της Επιτροπής. Κάτι τέτοιο συμβαίνει σε εξαιρετικά σοβαρά και προκύπτοντα από τα έγγραφα προβλήματα υγείας. Μπορεί πάντως ο στρατεύσιμος να θέσει το πρόβλημα υγείας που έχει εκ νέου όταν του απευθυνθεί η πρόταση για κατάταξη.
Με το στάδιο της κατάταξης θα ασχοληθούμε αμέσως τώρα. Στο στάδιο αυτό η υγειονομική εξέταση των στρατεύσιμων είναι υποχρεωτική. Καθένας που εμφανίζεται στις μονάδες κατάταξης υποβάλλεται αμέσως σε υγειονομική εξέταση. Κατά τη διαδικασία αυτή μπορεί φυσικά ο στρατεύσιμος να προσκομίσει ιατρικά έγγραφα προς απόδειξη των προβλημάτων υγείας του. Μάλιστα είναι υποχρεωμένος να φέρει μαζί του ακτινογραφία θώρακος. Σκοπός της εξέτασης αυτής δεν είναι μόνο η διαπίστωση τυχόν προβλημάτων υγείας για την αναβολή ή απαλλαγή από τη στράτευση αλλά και η ένταξη των στρατεύσιμων σε κατηγορίες σωματικής ικανότητας, από Ι/1 όπου εντάσσονται οι ¨πλήρως¨ ικανοί σε Ι/2,Ι/3,Ι/4 και τέλος Ι/5 όπου εντάσσονται οι ακατάλληλοι για στράτευση. Η διάκριση που υφίστανται οι Έλληνες μπορεί να βρει την δικαιολογητική της βάση μόνο στην παραπάνω αναφερομένη αποστολή του Στρατού. Αρκεί να αναφέρουμε ότι και το ύψος του στρατεύσιμου κάτω του 1.50 μ. τον κατατάσσει στην κατηγορία Ι/2. Τέλος να αναφέρουμε ότι για την παραπάνω υγειονομική εξέταση των στρατεύσιμων συγκροτούνται στις μονάδες κατάταξης τα καλούμενα ειδικά στρατολογικά συμβούλια (βλ. γι αυτά αρθ. 33 Ν. 3421/05 παρακάτω υπό 3). Εκεί λοιπόν στις μονάδες που παρουσιάζονται οι στρατεύσιμοι μπορούν να αιτηθούν αναβολή ή απαλλαγή για λόγους υγείας αρχικά με την εμφάνιαση τους ή μεταγενέστερα.
Όμως, το αίτημα για αναβολή ή απαλλαγή για λόγους υγείας μπορεί να προταθεί χωρίς την μετάβαση στην μονάδα κατάταξης. Αυτό σύμφωνα με το τίτλο τουλάχιστον του αρθ. 37 Ν. 3421/05 (βλ. παράρτημα 2 κατωτέρω) προϋποθέτει αδυναμία μετακίνησης, ωστόσο στη πράξη η προϋπόθεση αυτή πληρούται εύκολα και χωρίς προβλήματα. Έτσι έως και πέντε εργάσιμες μέρες πριν την κατάταξη αλλά και κατά την ημέρα αυτής οι στρατεύσιμοι μπορούν, αντί να μεταβούν στην μονάδα κατάταξης, να παρουσιασθούν στο Φρουραρχείο του τόπου διαμονής τους (προσοχή, τα στρατολογικά γραφεία ως προς το τόπο διαμονής θα πρέπει να είναι ενημερωμένα και ο τόπος αυτός να προκύπτει από το σημείωμα κατάταξης του στρατεύσιμου)και προσκομίζοντας (αυτό είναι το καλύτερο για τον στρατεύσιμο λόγω της υπερφόρτωσης των υπηρεσιών χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι κατ’ έτος παρουσιάζονται 35.000 σρτρατεύσιμοι) ή όχι ιατρικά δικαιολογητικά – έγγραφα να αιτηθούν αναβολή και απαλλαγή για λόγους υγείας. Τότε γίνεται εξέταση τους από την υγειονομική επιτροπή του φρουραρχείου και εκδίδεται αυθημερόν γνωμάτευση την οποία μαζί με το σημείωμα κατάταξης και ιατρικά δικαιολογητικά ο στρατεύσιμος υποβάλει στο στρατολογικό του γραφείο. Αυτό με τη σειρά του εκδίδει παραπεμπτικό προς την επιτροπή απαλλαγών στην οποία πρέπει να εμφανισθεί ο στρατεύσιμος εντός μηνός από την έκδοση του ώστε να κριθεί η σωματική του ικανότητα ή να του χορηγηθεί αναβολή στράτευσης κατά τα όσα ήδη ανωτέρω αναφέρθηκαν. Εφόσον οι σωματική ικανότητα κριθεί Ι/5 ο στρατεύσιμος απαλλάσσεται από τη στράτευση.
Να αναφέρουμε τέλος ότι είναι δυνατή η επανεξέταση των ακαταλλήλων για στράτευση είτε αυτεπάγγελτα (πολύ σπάνιο) είτε με αίτηση του κριθέντος Ι/5 μετά τη πάροδο έξη μηνών από την τελευταία κρίση κατά τα οριζόμενα στα αρθ.35 και 36 Ν. 3421/05 (βλ. παρακάτω).
Παρουσιάζομαι τα άρθρα του Ν. 3421/05 που αφορούν το θέμα μας όπως ισχύουν:
Άρθρο 11
Κρίση της ικανότητας για στράτευση πριν από την πρόσκληση για κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΣΤΡΑΤΕΥΣΗΣ – ΑΝΑΒΟΛΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
Άρθρο 13
Απαλλαγή από τη στράτευση
α. Όσοι κρίνονται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές ή συμβούλια των Ενόπλων Δυνάμεων ακατάλληλοι για στράτευση, για λόγους υγείας.
β. Όσοι καταδικάζονται αμετάκλητα από οποιοδήποτε ποινικό δικαστήριο σε κάθειρξη ή σε ποινή που για τους στρατιωτικούς συνεπάγεται καθαίρεση και το έγκλημα για το οποίο καταδικάστηκαν δεν έχει αμνηστευθεί, ούτε έχει επακολουθήσει χάρη ή παραγραφή της ποινής με άρση των συνεπειών της καταδίκης.
γ. Ο πατέρας τριών ή περισσότερων ζώντων τέκνων, εφόσον επιθυμεί.
δ. Ο μόνος ή ο μεγαλύτερος γιος γονέων που έχουν πεθάνει, ο οποίος έχει έναν τουλάχιστον άγαμο και ανήλικο ή άγαμο και ανίκανο για κάθε εργασία αδελφό ή αδελφή, εφόσον επιθυμεί.
ε. Ο χήρος πατέρας ενός τουλάχιστον ζώντος ανήλικου ή ανίκανου για κάθε εργασία άγαμου τέκνου, εφόσον επιθυμεί.
στ. Ο πατέρας ενός τουλάχιστον ζώντος ανήλικου ή ανίκανου για κάθε εργασία άγαμου τέκνου, ο οποίος έχει σύζυγο ανίκανη για κάθε εργασία, εφόσον επιθυμεί.
ζ. Οι μοναχοί ή δόκιμοι μοναχοί, που μονάζουν σε Μονή του Αγίου Όρους ή στη Μονή του Πατριαρχείου των Ιεροσολύμων, εφόσον το επιθυμούν.
η. Όσοι πολιτογραφήθηκαν Έλληνες με τιμητική πολιτογράφηση, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας (ν. 3284/2004, Α`217), εφόσον επιθυμούν.»
Στις γνωματεύσεις ακαταλληλότητας των αρμόδιων υγειονομικών επιτροπών ή συμβουλίων αναγράφεται υποχρεωτικά αν υπάρχει πιθανότητα ή όχι βελτίωσης ή ίασης της παθήσεως. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, καθορίζονται η διαδικασία και ο χρόνος της αυτεπάγγελτης παραπομπής για επανεξέταση της σωματικής ικανότητας ορισμένων ή όλων των απαλλαγέντων από τη στράτευση, περιοδικά ανά πενταετία ή έκτακτα κατά την κρίση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. Mε την ίδια απόφαση καθορίζονται οι υποχρεώσεις των παραπεμπομένων και οι συνέπειες της μη τήρησής τους, οι υποχρεώσεις των στρατολογικών γραφείων και των υγειονομικών επιτροπών, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου αυτής.
Άρθρο 14
Αναβολή κατάταξης για λόγους υγείας
Άρθρο 15
Αναβολή κατάταξης νοσηλευομένων
Άρθρο 30
Γενικές διατάξεις και ρύθμιση λεπτομερειών για τις απαλλαγές από την υποχρέωση στράτευσης και τις αναβολές κατάταξης
Άρθρο 32
Υγειονομική εξέταση και επανεξέταση οπλιτών
α. Ικανοί κατηγορίας πρώτης (Ι/1).
β. Ικανοί κατηγορίας δεύτερης (Ι/2).
γ. Ικανοί κατηγορίας τρίτης (Ι/3).
δ. Ικανοί κατηγορίας τέταρτης (Ι/4).
ε. Ακατάλληλοι για στράτευση (Ι/5).
Άρθρο 33
Ειδικά Στρατολογικά Συμβούλια
α. Τον διοικητή ή τον υποδιοικητή της μονάδας, ως πρόεδρο.
β. Έναν ή δύο αξιωματικούς του Υγειονομικού Σώματος (ιατρούς), διαφορετικών ειδικοτήτων.
γ. Έναν κατώτερο αξιωματικό ή κατάλληλο υπαξιωματικό του Νομικού Σώματος, εκτός από την περίπτωση κατάταξης εφέδρων, οπότε είναι δυνατόν να στελεχώνεται από κατώτερο αξιωματικό ή υπαξιωματικό της μονάδας, που χειρίζεται θέματα στρατολογίας. Χρέη γραμματέα του ειδικού στρατολογικού συμβουλίου εκτελεί υπαξιωματικός.
α. Χορηγούν αναβολές κατάταξης για λόγους υγείας και εντάσσουν τους οπλίτες σε κατηγορίες σωματικής ικανότητας, πλην αυτής των ακατάλληλων για στράτευση, εκδίδοντας ομόφωνα αιτιολογημένες αποφάσεις για όλες τις ως άνω κατηγορίες σωματικής ικανότητας, πλην της πρώτης κατηγορίας (1/1).
β. Παραπέμπουν στα ψυχιατρικά τμήματα των πλησιέστερων στρατιωτικών νοσοκομείων ή σταθμούς επανακτησίμων (ΣΤΕΠ) τους οπλίτες που πάσχουν από ψυχικά νοσήματα, προκειμένου να παραπεμφθούν στις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές για κρίση της σωματικής τους ικανότητας ή τη χορήγηση αναβολής κατάταξης λόγω υγείας. Στην περίπτωση αυτή η παραπομπή γίνεται το αργότερο την επομένη της ημερομηνίας κατάταξης ημέρα.
γ. Παραπέμπουν στις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων όσους έχουν κριθεί στο παρελθόν από οποιαδήποτε υγειονομική επιτροπή, όσους έχουν ένδειξη ότι πρόκειται να κριθούν ακατάλληλοι για στράτευση, καθώς και εκείνους για τους οποίους η γνώμη του συμβουλίου δεν είναι ομόφωνη.
Άρθρο 34
Υγειονομικές Επιτροπές των Ενόπλων Δυνάμεων
α. Στρατευσίμους.
β. Οπλίτες οποιασδήποτε κατηγορίας.
γ. Υποψήφιους και δόκιμους έφεδρους αξιωματικούς, έφεδρους αξιωματικούς και Σημαιοφόρους επίκουρους αξιωματικούς.
δ. Ανυπότακτους.
Άρθρο 35
Διαδικασία – προϋποθέσεις επανεξέτασης σωματικής ικανότητας στρατευσίμων και εφέδρων
α. Κατά το χρόνο υποβολής της αίτησής τους να έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, από την τελευταία κρίση της σωματικής τους ικανότητας.
β. Εφόσον τελούν ή προέρχονται από αναβολή υγείας να τους έχει χορηγηθεί ετήσια ή διετής αναβολή και όχι εξάμηνης χρονικής διάρκειας.
Οι παραπεμπόμενοι οφείλουν να παρουσιάζονται στις υγειονομικές επιτροπές εντός της τασσόμενης στο παραπεμπτικό έγγραφο του στρατολογικού γραφείου προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο μήνες από την ημερομηνία κατάθεσης ή περιέλευσης του σχετικού αιτήματος στο αρμόδιο στρατολογικό γραφείο.
Οι υγειονομικές επιτροπές υποχρεούνται να εκδίδουν άμεσα γνωματεύσεις για τους επανεξεταζόμενους, οι οποίες θα πρέπει να περιέρχονται στα αρμόδια στρατολογικά γραφεία το αργότερο εντός δεκαπενθημέρου από την ημερομηνία εξέτασής τους.
α. Εφόσον κρίνονται ακατάλληλοι για στράτευση (Ι/5), απαλλάσσονται από την εκπλήρωση των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων.
β. Εφόσον κρίνονται ικανοί οποιασδήποτε κατηγορίας, υπέχουν στρατιωτικές υποχρεώσεις, από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής γνωμάτευσης της υγειονομικής επιτροπής.
γ. Εφόσον τυγχάνουν αναβολής κατάταξης λόγω υγείας, υποχρεούνται να εκπληρώσουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις μετά τη λήξη της αναβολής.
Άρθρο 36
Επανεξέταση σωματικής ικανότητας ακαταλλήλων για στράτευση (Ι/5) με αίτησή τους
Άρθρο 37
Αδυναμία μετακίνησης για κατάταξη στρατευσίμων, εφέδρων και ανυποτάκτων, για λόγους υγείας
α. Η υγειονομική επιτροπή του φρουραρχείου για τους διαμένοντες σε δήμο ή κοινότητα της έδρας του, εφόσον σε αυτό υπηρετεί ή έχει ορισθεί για την εκτέλεση της υγειονομικής υπηρεσίας αξιωματικός ή οπλίτης του Υγειονομικού Σώματος (ιατρός) και απαρτίζεται από:
(1) Τον διοικητή του φρουραρχείου ή το νόμιμο αναπληρωτή του, εφόσον είναι μόνιμος αξιωματικός, ως πρόεδρο.
(2) Έναν κατώτερο αξιωματικό ή δόκιμο έφεδρο αξιωματικό ή μόνιμο υπαξιωματικό της οργανικής δύναμης του φρουραρχείου και αν δεν υπηρετεί, έναν κατώτερο αξιωματικό ή δόκιμο έφεδρο αξιωματικό ή μόνιμο υπαξιωματικό μονάδας των Ενόπλων Δυνάμεων της φρουράς, ως μέλος. Ο ορισμός του αξιωματικού ή δόκιμου έφεδρου αξιωματικού ή υπαξιωματικού που δεν ανήκει στην οργανική δύναμη του φρουραρχείου γίνεται με διαταγή του ανωτέρου διοικητή φρουράς.
(3) Τον αξιωματικό ή οπλίτη του Υγειονομικού Σώματος (ιατρό), εφόσον υπηρετεί στο φρουραρχείο ή έχει ορισθεί για την εκτέλεση της υγειονομικής υπηρεσίας, ως μέλος.
β. Το τοπικό συμβούλιο για όσους διαμένουν σε δήμο ή κοινότητα, όπου δεν εδρεύει φρουραρχείο, που απαρτίζεται από:
(1) Τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας ή τους νόμιμους αναπληρωτές τους, ως πρόεδρο.
(2) Έναν βαθμοφόρο της Ελληνικής Αστυνομίας με τον αναπληρωτή του, που ορίζονται από τον αστυνομικό διευθυντή του νομού, ως μέλος.
(3) Τον δημοτικό ή κοινοτικό ιατρό και εφόσον δεν υπάρχει, έναν ιατρό του πλησιέστερου κέντρου υγείας ή κρατικού νοσοκομείου του νομού που υπάγεται διοικητικά ο δήμος ή η κοινότητα, ως μέλος.
γ. Η ειδική στρατολογική επιτροπή που εδρεύει στις κατά τόπους προξενικές αρχές για τους διαμένοντες προσωρινά ή μόνιμα στο εξωτερικό και απαρτίζεται από:
(1) Τον διοικητικό προϊστάμενο της προξενικής αρχής ή το νόμιμο αναπληρωτή του, ως πρόεδρο.
(2) Έναν μόνιμο αξιωματικό του Στρατολογικού Σώματος και αν δεν υπηρετεί στο προξενείο, έναν μόνιμο αξιωματικό των Ενόπλων Δυνάμεων ή των Σωμάτων ή εφόσον οι παραπάνω ελλείπουν δύο Έλληνες πολίτες, ως μέλη.
(3) Έναν μόνιμο υπάλληλο της ελληνικής προξενικής αρχής, ως μέλος.
(4) Έναν Έλληνα ιατρό και αν δεν υπάρχει έναν αλλοδαπό ιατρό, ως μέλος.
Η ιατρική αμοιβή βαρύνει τον εξεταζόμενο.
α. Η πάθηση ή οι παθήσεις και αν αυτές είναι πρόσκαιρες ή ανίατες.
β. Το ιστορικό των παθήσεων και η πιθανή διάρκεια ίασης των πρόσκαιρων παθήσεων.
γ. Αν υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης για κατάταξη χωρίς κίνδυνο επιδείνωσης της κατάστασης της υγείας του και σε καταφατική περίπτωση να επισημαίνεται ρητά στη γνωμάτευση η υποχρέωση για κατάταξη την ημερομηνία που αναγράφεται στο σημείωμα κατάταξης ή σε οποιοδήποτε άλλο έγγραφο πρόσκλησης για εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων.
δ. Αν υπάρχει δυνατότητα μετάβασης στην αρμόδια υγειονομική επιτροπή, μόνο για όσους διαμένουν στο εσωτερικό.
α. Αν πρόκειται για ασθενείς που πάσχουν από ανίατη βλάβη ή πάθηση, ή η ίαση της βλάβης ή της πάθησης προβλέπεται κατά τη γνωμάτευση να διαρκέσει πάνω από τέσσερις μήνες και δεν μπορούν να παρουσιαστούν στη μονάδα κατάταξης ούτε στην αρμόδια υγειονομική επιτροπή των Ενόπλων Δυνάμεων, η αλληλογραφία διαβιβάζεται σε αυτή, η οποία γνωματεύει χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσίασή τους.
β. Αν πρόκειται για ασθενείς που πάσχουν από ανίατη βλάβη ή πάθηση, ή η ίαση της βλάβης ή της πάθησής τους προβλέπεται να διαρκέσει πάνω από τέσσερις μήνες και μπορούν να παρουσιαστούν στην αρμόδια υγειονομική επιτροπή των Ενόπλων Δυνάμεων, η αλληλογραφία διαβιβάζεται στην Επιτροπή αυτή, η οποία γνωματεύει με την αυτοπρόσωπη παρουσία τους.
γ. Αν πρόκειται για ασθενείς που έχουν βλάβη ή πάθηση, της οποίας η ίαση προβλέπεται να διαρκέσει μέχρι τέσσερις μήνες, η αλληλογραφία υποβάλλεται στην αρμόδια Διοίκηση Στρατολογικών Υπηρεσιών (ΔΣΥ), που αποφασίζει για τη μετακίνηση της ημερομηνίας κατάταξης μέχρι και τέσσερις μήνες, κοινοποιώντας την απόφασή της στον ενδιαφερόμενο και τη Στρατολογική Υπηρεσία (ΣΥ). Η αλληλογραφία τηρείται στο αρχείο της ΔΣΥ. Η ημερομηνία και η μονάδα κατάταξης καθορίζονται από τα Γενικά Επιτελεία των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το άρθρο αυτό γράφθηκε από τον Δικηγόρο Θεσσαλονίκης Σωτηριάδη Σωτήριο τον Ιούνη του 2022. Τα παραρτήματα θα αναρτηθούν σύντομα.